Wie jij dAn wel niet bent (9+)

ontregelend uurtje denk-spektAkel

We zijn aanwezig bij de landelijke Theatertour van Prinses Amalia, waarmee zij zich voorstelt aan het Nederlandse volk: Wie ben ik? Nizar El Manouzi, bekend als presentator van oa. Het Klokhuis, heet ons van harte welkom. In de hoek staat een serieuze beveiliger. De bloemen staan klaar en de blauwe loper ligt uit. Maar dan horen we de stem van Prinses Amalia. Wie ben ik? vond ze een ziek moeilijke vraag en ze heeft besloten deze Theatertour op eigen wijze vorm te geven. De vraag die ze ons wil voorleggen: Kan je kiezen wie je bent? 

Wie jij dAn wel niet bent is winnaar van de Berrie Heesen Publieksprijs 2021, een tweejaarlijkse uitreiking van het Centrum Kinderfilosofie Nederland en stond op de shortlist van de vakjury. Het Centrum Kinderfilosofie Nederland wil met de tweejaarlijkse Berrie Heesenprijs ‘vernieuwende en creatieve ideeën op het gebied van filosoferen met kinderen stimuleren, toegankelijk maken en verder helpen ontwikkelen’.

De voorstelling speelde in ’20/’21 en wordt hernomen in najaar ’22. De rol van presentator wordt van Sosha Duysker overgenomen door Nizar El Manouzi.

trAiler

credits

concept en tekst: Annelies Appelhof / spel: Annelies Appelhof, Nizar El Manouzi of Sosha Duysker en Huub Smit / stem: Roos van Erkel, Mirre Licht / regie: Annechien de Vocht / scenografie en kostuums: Calle de Hoog / videografie: Astrid van der Velde / geluidsontwerp: Jeroen Roelofsen en Tjalling Schrik / lichtontwerp en techniek: Iris Rodenburg / dramaturgie: Aukje Verhoog / tekstadvies: Martijn de Rijk / pr en marketing: Esra J. Merkel / productie: Keshia Emke / zakelijk leiding: Sarah Steeman, Marit Nijhuis / verkoop: Alles Voor De Kunsten / coproductie: YoungGangsters / met dank aan: Theatergezelschap BonteHond, Fonds 21, Prins Bernhard Cultuurfonds, Lira Fonds, Zabawas, VSB Fonds, Stichting Het Amsterdamsche Fonds.

pers

“Kan je kiezen wie je bent? Dat is de vraag die centraal staat in Wie jij dan wel niet bent. Ingewikkelde materie, die in Appelhofs tekst vooral in alle breedte wordt aangevlogen en daardoor vooral, meer dan dat het inzichten sorteert, de complexiteit ervan aantoont.” Theaterkrant

“Als je het mij vraagt denk ik dat deze voorstelling heel erg nodig is in deze tijd, waarin kinderen nog meer dan ooit door social media met het idee leven dat ze een onhaalbare standaard en aan een ongezond schoonheidsideaal moeten voldoen – dat jezelf zijn – goed genoeg is en dat de media je ziek maakt.  Dat je je eigen persoon bent en mag zijn – en dat waar je ook vandaan komt je altijd regie in handen kan nemen om de persoon te worden waar je altijd van gedroomd hebt” De cultuurvlogger

“Het meedenken zorgt voor een grote betrokkenheid van de kinderen. Bij een vraag geven ze graag antwoord, maar ook als de vragen voor hun ogen ontstaan door wat er gebeurt, zie je ze denken. Else: “Het was een beetje filosofisch want ze gingen de hele tijd over de vraag door met weer nieuwe vragen. Kinderen in het publiek konden ook antwoord geven en dat was fijn, want je kon dus zelf meedoen. Maar het was niet alleen maar filosofisch, het was ook grappig en er gebeurde veel. Bijvoorbeeld een soort achtervolging want ze kregen ruzie omdat er geen echt antwoord op de vraag was. Dat was niet erg, tenminste voor mij niet, misschien voor Amalia wel.” Centrum Kinderfilosofie Nederland

“Ik dacht eerst dat prinses Amalia zou komen, maar dat was dus niet zo. Er was wel een stem. Die ging vragen stellen. Het waren moeilijke vragen. Of je kan je kiezen wie je bent? Ik had er eigenlijk nog nooit over na gedacht. Het zette mij heel erg aan het denken. Ook na de voorstelling nog, toen we in de auto zaten naar huis. (…) De beveiliger maakte het echt heel leuk en ook nog grappig. Het was ook heel leuk dat ze vragen aan het publiek gingen stellen. We mochten echt mee doen. Vragen stellen en ook beantwoorden. (…) Ik vond het heel grappig. En je wordt heel de tijd aan het denken gezet. Ook na de voorstelling kregen we nog kaarten met daarop vragen die je kon beantwoorden, met een pen erbij.  Dat was leuk, want toen konden we het er nog samen over hebben, met papa en mama en mijn broer en zus.” Podiumkids

dAtA

15 okt ‘20

- 19:30 uur

Corrosia Almere - try-out

23 okt ‘20

- 16:00 uur

Jeugdtheater de Krakeling Amsterdam - try out

23 okt ‘20

- 19:30 uur

Jeugdtheater de Krakeling Amsterdam - première

20 nov ‘20

- 19:30 uur

Toneelschuur/Filmschuur Haarlem

28 nov ‘20

- 19:30 uur

Theater De Verbeelding Purmerend

9 dec ‘20

- 19:30 uur

Het Nationale Theater 's-Gravenhage

12 dec ‘20

- 19:30 uur

Stadsschouwburg De Harmonie Leeuwarden

28 aug ‘21

- 15:00 uur

Festival Tweetakt Utrecht

28 aug ‘21

- 19:00 uur

Festival Tweetakt Utrecht

14 okt ‘22

 

Wresinski Theater Zwolle - try out

18 okt ‘22

- 15:00 uur

Corrosia Almere

29 okt ‘22

- 15:00 uur

De Nieuwe Oost Arnhem

30 okt ‘22

- 14:30 uur

Delft Theater De Veste

18 nov ‘22

- 19:30 uur

Rotterdam Theater Walhalla

20 nov ‘22

- 15:00 uur

Amsterdam Jeugdtheater De Krakeling

21 nov ‘22

- 12:30 uur

Amsterdam Jeugdtheater De Krakeling - schoolvoorstelling

22 nov ‘22

- 10:00 uur

Amsterdam Jeugdtheater De Krakeling - schoolvoorstelling

27 nov ‘22

 

Lindenberg Theater Nijmegen

9 dec ‘22

- 19:30 uur

Deventer Schouwburg

11 dec ‘22

- 14:30 uur

Leidse Schouwburg

12 dec ‘22

- 10:00 uur

Leidse Schouwburg - schoolvoorstelling

12 dec ‘22

- 13:00 uur

Leidse Schouwburg - schoolvoorstelling

18 dec ‘22

- 14:30 uur

Zwolse Theaters